De Jong snapt niets van Djokovic-kritiek op Roland Garros: ‘Het wordt overdreven’

Terwijl Novak Djokovic de afgelopen dagen flink van zich liet spreken met zijn kritiek op de extreme hitte bij Roland Garros 2026, reageert Nederlander Jesper de Jong heel anders op de situatie in Parijs. De 25-jarige Haarlemmer — die als lucky loser aan het toernooi deelneemt en zich al verrassend wist te plaatsen voor de derde ronde — vindt de commotie rondom de warmte behoorlijk overdreven.
Djokovic haalt fel uit naar organisatie
De 39-jarige Serviër Djokovic stak zijn onvrede eerder deze week niet onder stoelen of banken. Zuchtend en puffend won hij zijn tweede rondepartij op Roland Garros in de Parijse middagzon van Fransman Valentin Royer. Daarna richtte hij zijn pijlen op de organisatie. “Het is belachelijk om in deze temperaturen te spelen! Waarom worden er geen wedstrijden verplaatst naar de avond? Alle banen hebben lichtmasten”, aldus de 24-voudig grandslamkampioen.
Djokovic pleit ook voor duidelijkere hitteregels. “Gebruik gewoon je gezonde verstand”, zei hij. De organisatie van Roland Garros, onder leiding van toernooidirecteur Amelie Mauresmo, hield echter vast aan het bestaande beleid. De hitteregels zijn niet van kracht omdat de luchtvochtigheid in Parijs, ondanks de hoge temperaturen, relatief laag is.

De Jong: “Het wordt een beetje overdreven”
Jesper de Jong ziet dat allemaal toch anders. De Nederlander, die vrijdag in de derde ronde aantreed tegen de als dertiende geplaatste Rus Karen Chatsjanov, maakt zich weinig zorgen. “Ik moet zeggen dat het een beetje overdreven wordt hoe heet het is”, zei hij voor zijn partij. “Natuurlijk, met een best-of-five op gravel kan het zwaar zijn, maar dat is ook de charme van een grandslamtoernooi. Het hoort er een beetje bij en dan is het een survival of the fittest.”
De Jong heeft wel een kritische noot bij de korte pauzes tussen de punten. “Je krijgt maar één minuut rust, en die begint zodra het punt gespeeld is. Als je bij je bankje aankomt, is er soms maar veertig seconden over om te rusten, te drinken en zweet af te vegen. Bij een challenger krijg je soms wel anderhalve minuut.” Dat is een praktisch punt, maar van de grote paniek die sommige topspelers uitstralen, wil De Jong niets weten.
Lucky loser maakt indruk in Parijs
De Jong, die zich oorspronkelijk niet rechtstreeks had geplaatst voor het hoofdtoernooi maar dankzij de afmelding van Arthur Fils alsnog mee mocht doen als lucky loser, heeft inmiddels de derde ronde bereikt. Daarmee schrijft de Haarlemmer voor het eerst in zijn loopbaan op dit niveau. Hij versloeg achtereenvolgens de geëmotioneerde legende Stan Wawrinka — die zijn afscheid nam van Roland Garros — en de Italiaanse qualifier Federico Cinà.
De sfeer in zijn kamp is goed. “Ik heb er heel veel zin in. Ik speel nu onder een andere druk. In de vorige ronde moest ik winnen, nu hoeft het niet, maar ik heb wel kans. Er zal nog wel wat spanning komen, maar dat is de juiste spanning”, aldus De Jong. Als underdog heeft hij weinig te verliezen en dat geeft hem een mentale vrijheid die hij wil benutten tegen Chatsjanov.
Waar Djokovic met 39 jaar elke gram energie wil besparen en de omstandigheden bevecht, lijkt De Jong met zijn 25 jaar de hitte juist te omarmen als onderdeel van het grandslamspektakel. Wie het gelijk heeft, zal dit weekend duidelijk worden op de Parijse klei.



