SportnieuwsTrending

Jesper de Jong uitgeschakeld op Roland Garros na indrukwekkende run als lucky loser

De sprookjesreis van Jesper de Jong op Roland Garros 2026 zit erop. De 26-jarige Nederlander verloor op zijn verjaardag in de vierde ronde met 7-6(3), 6-4 en 6-1 van de als tweede geplaatste Alexander Zverev. Ondanks de uitschakeling kan De Jong terugkijken op het beste Grand Slam-toernooi uit zijn carrière.

Lucky loser die de halve finale bijna haalde

De Jong begon het toernooi als lucky loser nadat hij in de laatste kwalificatieronde had verloren van de Amerikaan Michael Zheng. Toen Arthur Fils zich terugtrok met een blessure, kreeg hij alsnog een plek in het hoofdschema. Van die kans maakte hij maximaal gebruik: hij versloeg achtereenvolgens de drievoudig Grand Slam-finalist Stan Wawrinka, de Italiaanse qualifier Federico Cinà en dertiendeplaats Karen Khachanov in vijf sets.

Veelbelovende start tegen Zverev

Tegen Zverev liet De Jong zien dat hij het niet zomaar zou opgeven. De Nederlander brak direct door de opslag van de Duitser en liep uit naar een 3-0 voorsprong in de eerste set. Ook in de tiebreak stond hij 3-0 voor, maar Zverev draaide het tij en won de tiebreak met 7-3. Daarna liep het steeds soepeler voor de topfavoriet, die de tweede set met 6-4 en de derde set dominant met 6-1 won.

“In het begin was het een beetje moeilijk. Hij begon erg snel en goed. Maar toen ik mijn ritme vond, voelde ik me erg comfortabel op de baan.” — Alexander Zverev na afloop

Historische prestatie

De Jong was slechts één overwinning verwijderd van het worden van de eerste lucky loser ooit die de kwartfinale van een Grand Slam bereikte bij het herenenkelspel. Zijn prestatie in Parijs markeert ondanks alles een mijlpaal in zijn carrière. De volgende Grand Slam op zijn agenda is Wimbledon.

Related Articles

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button