Sneijder ontevreden over keuze Koeman: ‘Na zo’n seizoen beloond worden met een WK-plek, snap ik niet’

Wesley Sneijder is er duidelijk over: hij begrijpt er helemaal niets van dat Wout Weghorst door Ronald Koeman is opgenomen in de WK-selectie van het Nederlands elftal. De recordinternational van Oranje liet zijn onvrede flink blijken in de podcast Wes & Raf van Ziggo Sport, samen met Rafael van der Vaart.
Sneijder: “Ik snap er niks van”
Toen presentatrice Noa Vahle Sneijder en Van der Vaart vroeg welke speler zij thuis zouden hebben gelaten, hoefde Sneijder geen moment na te denken. “Ik kan niet begrijpen dat als je zo’n seizoen draait, je beloond wordt met een plek in de selectie om mee te gaan naar het WK”, stelde hij hard over de Ajax-spits. “Ik weet niet wat Weghorst gedaan heeft om een plek in deze selectie te verdienen. Als je zo’n seizoen draait en dan toch beloond wordt… Daar snap ik niks van.”
Weghorst speelde dit seizoen bij Ajax niet altijd in de basis en wist slechts negen keer het net te vinden. Dat is voor een spits die namens Oranje moet scoren weinig indrukwekkend, vindt Sneijder. Tegelijkertijd erkent de oud-middenvelder dat de spoeling voorin dun is. “Wie er dan voor hem in de plaats moet komen, weet ik ook niet, want zoveel topspitsen zijn er ook niet.”
Ook uitleg Koeman valt verkeerd
Niet alleen de selectie zelf stoorde Sneijder, ook de manier waarop Koeman het besluit uitlegde viel hem rauw op het dak. “Ook de uitleg vond ik heel vreemd. ‘We kunnen hem gebruiken op de manier waarop wij willen’, citeert hij de bondscoach. Dat vond Sneijder een opvallend weinig overtuigend argument.
Memphis ook ter discussie
Sneijder en Van der Vaart hadden ook vragen over de selectie van Memphis Depay. Koeman had eerder laten weten dat Memphis alleen meeging als hij topfit was, maar de aanvaller is momenteel niet volledig hersteld van zijn blessure. “Ik begrijp ook niet dat Koeman eerder uitsprak dat alleen een topfitte Memphis mee zou gaan”, zei Sneijder. “Journalisten slaan alles op. Laat dat gewoon. Je mag het wel denken, maar je hoeft ook niet alles prijs te geven.”
Kwartfinale als realistisch doel
Over de kansen van Oranje op het WK zelf verschilden Sneijder en Van der Vaart van mening. Van der Vaart denkt dat de halve finale haalbaar is, maar Sneijder is voorzichtiger: “De halve finale is te hoog gegrepen. Ik zeg kwartfinale. Het hangt dan ook weer af van de loting. Je moet een beetje geluk hebben.” Over wereldkampioen worden waren ze het snel eens: dat is voor Oranje een brug te ver.



